Mijn drijfveer

LEVENSVRAGEN - ZINGEVING - SPIRITUALITEIT - MYSTIEK

Geestelijke begeleiding
Vanuit mijn dagelijkse vrijgevestigde praktijk biedt ik geestelijke begeleiding en pastorale zorg met als uitgangspunt: het levensverhaal.
Geregeld spreek ik met mensen over hun leven, over de dood, verlies en rouw, over ingrijpende gebeurtenissen en over datgene dat soms niet te bevatten is; het spirituele en het mystieke.
Het zijn voor mij  boeiende gesprekken, omdat de meeste mensen nieuwsgierig zijn naar hoe het zit. Samen gaan wij op zoek naar antwoorden en naar betekenis.

Spiritualiteit en Mystiek
Door de gesprekken met mensen word ik mij steeds meer bewust van mijn eigen spiritualiteit. Ik ben geboeid door vragen die gaan over spiritualiteit en over mystiek.  Wat overkomt ons in dit leven? Is het onvoorstelbare waar en is er echt iets dat hoger is dan onszelf? Of Is het slechts een vermoeden? Is er nog leven na de dood en hoe ziet het er dan uit? Hoe gaat het in zijn werk als je stervende bent?
Leeft je ziel door als je dood bent? En hoe verhouden zich het lichaam en de geest tot de ziel, je levenskracht en het (onder)bewust zijn?

Levensverhaal en Uitvaart
Het is voor mij een allang gekoesterde wens die uitkomt; om 'iets' met het levensverhaal van mensen in combinatie met 'storytelling' te gaan doen bij vieringen, herdenkingsbijeenkomsten en uitvaarten. En om daarnaast de verbinding te leggen met de spirituele en mystieke dimensie van ons bestaan. Iets dat verder gaat dan alleen de organisatorische en praktische kant van de viering, de uitvaart of de herdenking. En niet te vergeten........................
"Iets dat een maatschappelijke bijdrage levert"

UIT de PRAKTIJK

Stel je  eens voor............

"Jij bevindt je op een uitvaart ceremonie. Van iemand die eenzaam is geweest, geen nabestaanden heeft of het gewoon niet kan betalen.
De zon schijnt binnen of buiten, overal staan of prachtige bloemen of slechts 1 roos. Er klinkt geen muziek. En als er muziek is, dan vallen er lange stiltes, tussen de muziek door.  Niemand neemt het woord.
De voor de overledene (on)bekende mensen kijken elkaar aan; gaat iemand nog iets zeggen? Nee, er gebeurt helemaal niets.
Enig geschnuffel. Keel geschraap. Na een half uur is de dienst voorbij.
De aanwezigen staan weer buiten. Moest het zo? Kan het niet anders?"
------- of --------
"Een besloten uitvaart. Oudere dame. Een kale bedoeling. Er is muziek, slechts een enkeling spreekt. Maar de sfeer is koud en kil. Is dat hoe wij afscheid nemen van een dierbare familielid, moeder, vader of grootmoeder, grootvader? "

KAN het ANDERS?
Saskia Treu denkt dat het anders kan; WAARDIG!
Met het oog op welke bijdrage er geleverd kan worden om het leven van de ander tot z'n recht te laten komen.
Er kan aan het eind van het leven van iemand waarde gecreëerd en toegevoegd worden door aandacht te schenken aan het verhaal achter de persoon.  Saskia wil daarbij ondersteunen.

Marginalisatie en de Rafelranden van het leven
Naast de gangbare prijzen en tarieven biedt Saskia expliciet diensten aan voor mensen die gemarginaliseerd zijn en aan de rafelranden van het leven hebben gestaan. Mensen die buitengesloten, doodgezwegen zijn/werden door directe naasten. Mensen die van betekenis zijn geweest in het leven van anderen, maar niet gewaardeerd worden om wie zij zijn (geweest) en/of geaccepteerd worden als te zijn een 'waardevol mens'.
 
IN-MEMORIAM

Als ceremonie spreker bij uitvaarten schrijf ik een toepasselijk
In-Memoriam en draag het voor.
Indien er nabestaanden zij en deze ervoor kiezen kan ik samen met hen als Ceremonie spreker de gehele afscheidsdienst vormgeven.
Ik luister en verwoord, ondersteun nabestaanden om zelf een bijdrage te leveren. Ik houd rekening met de (levens)overtuiging van de overledene en met die van de nabestaanden. Zo kan de uitvaartceremonie een licht tintje hebben welke is toegespitst op de Levensovertuiging - het Mensbeeld, Wereldbeeld en Godsbeeld - van de overledene.
Bijvoorbeeld door te verwijzen naar een tekst, spreuk of verhaal uit het Christendom, het Jodendom, het Boeddhisme, Hindoeïsme, Humanisme, Soefisme en/of andere Filosofische, Spirituele en Mystieke bronnen.
Maar het kan ook 'gewoon' Down to Earth' zijn.